Budapest, 2022. február 7.
– Elképesztő károkat okozott a január 30-i
orkán Magyarországon. Egyetlen nap katasztrofális időjárása nyomán közel
harmadannyi kárbejelentés futott be a biztosítókhoz, mint a tavalyi teljes –
négy hónapos – viharszezonban. A kárösszeg is kirívónak ígérkezik, tette közzé
a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
A január végi szélvihar pusztításai nyomán csak a
lakásbiztosításokhoz kapcsolódó bejelentések száma meghaladta a huszonhétezret.
Ezekre a biztosítók közel 2,85 milliárdnyi összeget fizettek már ki, illetve
tartalékoltak kárrendezésre. A fenti adatokhoz társul még az ipari
létesítményekből és közintézményekből érkező több mint ezerötszáz bejelentés,
illetve a 720 millió forintot meghaladó előzetes kárösszeg. Összesen
tehát három és fél milliárd forintnyi lehet egyetlen nap viharszámlája.
Hagyományosan a május-augusztusi időszak számít a viharszezonnak, és a
MABISZ az elmúlt évtizedben ezen négy hónap adatait szokta összegezni. A biztosítók ezen időszak alatt tavaly több, mint 9,1 milliárd
forintot fizettek ki közel kilencvenötezer, a lakásbiztosítási szerződések
alapján érkezett bejelentésre. Egyedül
az összegzések 2010-es, kiindulási éve terhelte meg jobban a társaságok
kasszáit. (Ezekben a számokban nincsenek benne a mezőgazdasági
károk és az időjárás következtében az ipari létesítményekben, közintézményekben
stb. keletkezett rongálódások.)
A fenti statisztika jól mutatja,
milyen nagyságrendű károkat okozott a január 30-i szélvihar.
Az elmúlt évek
tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy a viharszezon
kitolódik a téli vagy az őszi hónapokra is: 2017-ben például októberben
volt milliárdos kárkifizetést követelő vihar. 2020-ban pedig szintén a február
hagyott maga után három milliárdos viharszámlát – igaz, akkor egy hónap
mérlegeként.
A
bejelentések főként ahhoz kapcsolódtak, hogy a szél megbontotta a tetőt,
megrongálódott a cserép, pala, kúpcserép, kémény, valamint a kerítés, vakolat,
ablak, ajtó, kocsibeálló, redőny. A lakossági átlagkárok társaságonként 100-120
ezer forint körül alakultak. A biztosítók által a már kifizetett vagy a
kifizetésre tartalékolt összegek is jelzik, hogy viszonylag kisebb károsodások
helyreállítására is a korábbi éveknél magasabb összegeket kell szánni a megemelkedett építkezési,
újjáépítési költségeknek, építőanyag áraknak köszönhetően.
Az ügyfelek bejelentéseiket személyesen,
telefonon, vagy akár e-mailen is megtehetik. A legtöbb biztosító a gyorsabb és
kényelmesebb kárrendezési folyamat érdekében online kárbejelentési, esetleg
kárrendezési lehetőséget is kialakított a honlapján, élő videós kárfelvételre
is van már példa. A kárszemléig csak a legszükségesebb állagmegóvási
munkálatokat végezzük el, és lehetőleg készítsünk mindenről
fényképfelvételeket, akár okostelefonunk segítségével.
A január végi vihar további
jellemzője, hogy nem lokálisan pusztított, hanem szinte az ország teljes
területén: különösen sok
bejelentés érkezett Budapestről, Bács-Kiskun, Pest, Heves,
Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Fejér megyékből, valamint Kecskemétről, Szolnokról,
Ceglédről, Nagykőrösről, Gyálról, Mezőtúrról, Karcagról.
Ezen túlmenően is nagy
károkat okozhatott a vihar a lakosságnak, mivel a biztosítókhoz csak a
lakásbiztosítási szerződéssel rendelkezők tudtak fordulni, ám nagyjából
minden negyedik ingatlan nem rendelkezik biztosítással. Holott az erős
piaci versenynek köszönhetően tizenkét társaság kínálja több tucat
lakástermékét, amelyek közül az elemi károk kockázatait fedező alapbiztosítások
már havi néhány ezer forintért elérhetőek.
Valamennyi lakossági
vagyonbiztosítás alapját képezik a tűz- és elemi károk összefoglaló néven
említhető kockázatok, úgy mint a tűz, robbanás, villámcsapás, szélvihar,
felhőszakadás, jégeső, árvíz, földrengés stb., ezeket a biztosítási szerződés
részletesen tartalmazza. A MABISZ a honlapján részletes tájékoztatást nyújt a
lakásbiztosításokról, hasznos tanácsokkal szolgál a szerződések megkötéséhez.
A hagyományos piaci
termékek mellett már hét társaság jelent meg a piacon az MNB által jóváhagyott
Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítással is. Az MFO-termékek is
széles körben kínálnak fedezetet az esetleges károkra, ami kiegészítő
biztosításokkal tovább bővíthető, ügyfélbarát, digitális kapcsolattartást biztosítanak
a szerződéskötéstől a kárrendezésig, garantálják a kárrendezési időt. Az egyes
társaságok MFO-termékeinek kínálatát a jegybank összehasonlító oldalán lehet
egybevetni.
További
információ:
Lambert
Gábor
Kommunikációs vezető
Magyar
Biztosítók Szövetsége
Mail:
gabor.lambert@mabisz.hu