Az ingyenes parkolás és a szép idő hatására ismét
megnövekedett gépjárműforgalommal együtt járhat a balesetek számának megugrása
is. A válsághelyzetben
különösen fontos lehet, hogy ilyen esetekben az E-kárbejelentőt használjuk,
hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
Az
E-kárbejelentő tavaly január óta teszi lehetővé a személyi sérüléssel nem járó
gépjárműbalesetek digitális bejelentését, akár már a helyszínről is. A
biztosítói szövetség égisze alatt
valamennyi, a gépjármű felelősségbiztosítási piacon érdekelt biztosító társaság
együttműködésével kifejlesztett applikáció a hagyományos papír alapú
„kék-sárga” baleseti kárbejelentőnek kínál alternatívát. Az ekar.hu oldalról
valamint az alkalmazás-boltokból ingyenesen, adott esetben akár a baleset
helyszínén is letölthető, autós kényelmi szolgáltatás. Ám már 272 ezren nem bíznak semmit a véletlenre: mobil eszközeiken ott van az E-kárbejelentő. Március végéig közel 8800-an használták is, s a havi
550-800 online bejelentés közötti átlag az elmúlt hónapban érzékelhetően
lecsökkent gépjárműforgalom (s így kevesebb baleset) ellenére sem esett vissza.
Az online applikáció gyorsabb és átláthatóbb
kárbejelentési folyamatot tesz lehetővé a károsultaknak, mint a „kék-sárga”. Az
alkalmazás könnyen használható szerkesztőmodulja segítségével a felhasználók
egyszerűen és jól feldolgozhatóan készíthetik el a baleseti ábrát. A baleset
típusának kiválasztása, a lokáció GPS-es meghatározása, továbbá a szerződéses adatok QR-kódos bevitele,
(amit a társaságok az új kgfb-szerződések megkötésekor például a díjigazolásokon,
zöldkártyán küldtek-küldenek ki ügyfeleiknek), mind hozzájárulnak a gyors és
egyszerű adatfelvételhez.
Balesetet követően mindkét félnek jelentkeznie
kell a saját biztosítójánál. Erre a károkozónak 5 nap áll rendelkezésre, a
károsultnak pedig 30 napja van arra, hogy a károkozó biztosítójánál a saját kárigényét
bejelentse. Az alkalmazás használata ezt a kötelezettséget is leegyszerűsíti,
hiszen az adatok kitöltése után, ha minden érintett fél aláírta a bejelentőt,
(ami a „kék-sárgákról” gyakran lemarad), egy gombnyomással el tudják azt
küldeni a helyszínről. Ez különösen
fontos lehet a jelenlegi veszélyhelyzetben, amikor a személyes ügyintézésre
egyébként sincs lehetőség. A bejelentés során a rendszer e-mailben is küld
egy értesítést minden félnek, mellékelve a kitöltött pdf formátumú
kárbejelentőt. Az érintett biztosítók ezután belső folyamataiknak megfelelően
felveszik a kapcsolatot a bejelentőkkel.
A
megjelenése óta az alkalmazás több fejlesztésen, funkcióbővítésen ment
keresztül. Már olyan helyzeteket is
kezelni tud, amikor a baleset egyik résztvevője külföldi biztosítóval áll
szerződéses viszonyban, vagy épp nem rendelkezik érvényes biztosítással,
értesíteni tudja a tulajdonost vagy üzembentartót a balesetről, megadja a becsült
kárértéket, ajánl szervizt. Beépült egy CASCO-funkció is. A kárbejelentőktől érkezett visszajelzések alapján számos
technikai javaslat is beépítésre került az E-kárbejelentő rendszerébe. Mindezek
az apró lépések azt szolgálják, hogy bővítsék a bejelenthető káresetek
típusát és csökkentsék az
átlagosan húsz-huszonöt perces kitöltési időt.
Az applikáció alapvető célja, hogy a káresemények
rendezése a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban menjen végbe. A folyamatos
fejlesztések nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználói élményre, és arra, hogy a felület teljes
mértékben felhasználóbarát legyen.
Az E-kárbejelentő tavaly az online marketing-kommunikációs szakma
legrangosabb hazai eseményén, Az Év Honlapja pályázaton Non profit kategóriában elnyerte Az
Év Honlapja díjat, Az Év Technológiai Megoldása kategóriában pedig minőség
díjjal gazdagodott. A felmérések és visszajelzések alapján a személyes tapasztalattal
rendelkezők döntő
többsége elégedett volt az applikációval. A
felhasználók jelentős része nagy megelégedettséggel használja az alkalmazást,
és ajánlaná barátainak is.