Jelentősen
elválik egymástól a biztosítók iránti bizalom mutatója, valamint a társaságok
tevékenységével, kárrendezésével kapcsolatos elégedettség. Az utóbbi lényegesen
magasabb, derül ki a Századvég közvéleménykutató cég idei felméréséből.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ)
megrendelésére a Századvég 2015 óta végez felmérést az ügyfeleknek az ágazattal
szembeni megítéléséről. Az idei májusi, 803 fős, számítógéppel támogatott
telefonos kérdezés (CATI) szerint a BIBIX, vagyis a Biztosítói Bizalmi Index 51
pontot ért el a 100 fokú skálán, tehát minden második magyar lakos továbbra
is bizalommal fordul a biztosítótársaságokhoz. Az elmúlt két évben
megtorpanni látszik a korábban növekvő bizalom, azonban még így is meghaladja
az idén mért bizalmi szint a 2018 előtt mért értékeket.
Más intézményekkel összevetve hasonló a
kép, azoknál is ugyanúgy megtorpanás, illetve visszaesés mutatható ki.
(A
felmérés fontosabb grafikonjai a https://mabisz.hu/felmeres-a-biztositokkal-szembei-bizalomrol-es-elegedettsegrol linken
találhatók.) A bizalmi
sorrendben a biztosítók a középmezőnyben helyezkednek el.
Ugyanakkora
biztosító társaságokkal kapcsolatos teljes elégedettségi index, valamint a
KGFB és az egyéb biztosítások elégedettségi indexe is nőtt a korábbi
mérésekhez képest. Mindhárom idén érte el csúcspontját. A teljes elégedettségi
index mértéke jelenleg 83,1 pont a 100-ból. A KGFB elégedettségi indexe
a legmagasabb (84,9 pont).
A kötelező
gépjármű-felelősségbiztosítások kapcsán a pozitív irányú változás főként a
károsult alindex növekedésének köszönhető és 76,6 ponton áll a 100 fokú skálán.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező válaszadók 21,3
százalékának volt gépjárműjével káreseménye. A károkozó biztosítójával az
érintettek 74,3 százaléka, károkozás esetén a saját biztosítója
szolgáltatásával a megkérdezettek 70,6 százalék elégedett volt.
A biztosítok kapcsolattartását (85,9
pont) értékelik legjobbra a megkérdezettek, ez után a sorban az eljárási
alindex szerepel a maga 83,9 pontjával.Az
egyéb biztosításokkal kapcsolatos elégedettségi alindexek eredményei jellemzően
stabilizálódtak a 2022-ben mért szinten. Egyéb biztosításokkal kapcsolatos
káreseménye a válaszadók egyharmadának (33,6 százalék) keletkezett. A
kárrendezési szolgáltatással az érintett válaszadók több mint háromnegyede
(78,1 százaléka), a biztosító eljárásával 76,1 százaléka volt elégedett.
A biztosítók szolgáltatásaival szembeni
alapvető elégedettség olvasható ki a jegybank közelmúltban megjelent
fogyasztóvédelmi jelentéséből is.
A tavalyi évről szóló jelentés megállapítja, hogy 2022-ben az MNB-hez
291 biztosítási piacot és 17 pénztári szektort érintő, kivizsgálást kérő
fogyasztói beadvány érkezett.
Az Ügyfélszolgálatot (személyesen, telefonon,
írásban) összesen 3 702 ügyfél kereste meg a biztosítási szektor tekintetében. (Megjegyzendő, hogy a szektor már mintegy 13,5 millió szerződést kezel.)
További információ:
Lambert Gábor
Kommunikációs vezető
Magyar Biztosítók Szövetsége
Mail: gabor.lambert@mabisz.hu