Az utazások kapcsán kétféle biztosítási védelem
érhető el az utazó számára, mindkettőnek más a funkciója. Az utasbiztosítás az
utazás során, érvényes (az utazás első napjától a hazaérkezésig) míg az
útlemondás biztosítás jellemzően az utazást megelőző időszakra szól (az utazás
lefoglalásától az utazás kezdetéig). Ezek a biztosítások elérhetőek külön-külön
megvásárolva és egyben (ún.: komibált termék) is.
Az
utasbiztosítás, - amit BBP biztosításnak is nevezünk a baleset, betegség és
poggyász szavak betűszavaként, habár ma már több biztosítási fedezetet is
tartalmazhat - talán a legfontosabb szolgáltatása, hogy 24 órában elérhető
telefonos segítségnyújtó szolgáltatás nyújt, ami koordinálja az utazás során
felmerülő egészségügyi probléma kapcsán szükséges sürgősségi orvosi ellátást. Ezen
túlmenően a választott terméktől függően különböző összeghatárig tartalmazhat
betegségbiztosítást, balesetbiztosítást, poggyászbiztosítást, az utazáshoz
kapcsolódó segítségnyújtási szolgáltatásokat, gépjármű asszisztenciát, továbbá felelősségi,
jogvédelmi, stb. fejezetet. A biztosító „kockázatviselése” ebben az esetben az
utazás idejére szól, azaz az utasbiztosítás alapvetően az utazás első napjától
a hazaérkezésig érvényes.
Az
útlemondás/stornó biztosítás „kockázatviselése” az utazási szolgáltatás (pl.
szállás, repülőjegy) lefoglalásától annak megkötése és az utazás kezdőnapáig
szól. Fő funkciója az utasbiztosítástól eltérően az, hogy ha az utas,
jellemzően váratlanul fellépő egészségügyi okból nem tud elutazni, akkor térítse
az esetlegesen fizetendő bánatpénzt / kötbért, egyszerűen fogalmazva, a
lemondási költséget. Fontos, hogy a lemondás okait (biztosítási esemény) a biztosítás
általános szerződési feltételei (biztosítási feltétek) tételesen felsorolják, a
szerződés alapján a biztosító csak az ott nevesített esetekben (biztosítási
események bekövetkezése esetén) fizet kártérítést! Ezek az események jellemzően
a biztosított vagy közvetlen családtagja váratlan megbetegedéséhez kapcsolódnak.
Jelen GYIK
azt tekinti át, hogy koronavírus kapcsán kialakult nemzetközi helyzet hogyan
érinti ezeket a biztosításokat.
Utasbiztosítás
Térít-e a biztosító, ha olyan országba / régióba
utazom, amely szerepel a Külgazdasági- és
Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt” térségek között?
Amennyiben az utas
olyan területre vagy régióba utazik, amely az utazás napján szerepel a Külgazdasági
és Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt térségek” között, az
utasbiztosítás nem nyújt fedezetet a koronavírus fertőzés kapcsán felmerülő
kárigények vonatkozásában.
Az
utazásra nem javasolt térségek naprakész listája a következő oldalon érhető el:
https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegek
Amennyiben nem koronavírussal, hanem egyéb, a biztosítási
feltételekben nevesített eseménnyel kapcsolatban merül fel kárigénye az utasnak
(pl.: baleseti sérülés, poggyászkár, stb.), egyes biztosítók vállalják a
szervezést, térítést, mások viszont nem. E tekintetben tehát van eltérés a
biztosítók gyakorlatában. A biztosítók eltérő szolgáltatásokat nyújthatnak, és
eltérő biztosítási összegeket (szolgáltatási limitet) alkalmazhatnak, így
mindig érdemes az utazás előtt több biztosító ajánlatát összehasonlítani, vagy
szakértőhöz fordulni.Amennyiben céges
kiküldetésről, üzleti útról van szó, akkor a biztosított a munkáltatójánál
érdeklődjön arról, hogy a vállalat/munkáltató vállalati utasbiztosítási
szerződésének feltételei miként rendelkezik erről a kérdésről, mivel egyes
vállalati módozatok az egyéni utasbiztosítási gyakorlattól eltérően
rendelkezhetnek a területi hatály kérdésében.
Van-e különbség a
Minisztérium honlapján feltüntettet két kategória (utazásra nem javasolt
térségek és fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek) között a
biztosítás megítélése szempontjából:
Igen, van a biztosítók jellemzően az
I. kategóriába sorolt területek kapcsán korlátozzák szolgáltatásukat, mert ezen
területek esetében „Nem javasolja az utazást” a Külgazdasági és
Külügyminisztérium, vagyis ha valaki mégis ilyen területre utazik, azzal
gyakorlatilag megszegi a kármegelőzésre vonatkozó rendelkezéseket. A II.
kategóriába sorolt területek kapcsán pedig a biztosítók jellemzően nem
korlátozzák szolgáltatásukat, habár javasolják, hogy az ügyfelek körültekintően
válasszanak úti célt!
Mi a helyzet akkor, ha az utazásom alatt sorolják át az adott országot /
régiót „utazásra nem javasolt” térségnek?
Ebben az
esetben az utas nem egy eleve veszélyesnek minősített helyre látogatott, hanem
az utazás során vált azzá az adott régió. Egységes a biztosítók gyakorlata
abban, hogy a koronavírus kapcsán felmerülő kárigényeket megtérítik, ha az
utazás során kerül átsorolásra az adott ország régió.
Mi a helyzet akkor, ha karanténba
kerülök?
Az adott területre vonatkozó be- és kiutazási karantént csak hatóság
rendelhet el és szintén hatóság oldhatja azt fel. Ha az utas karanténba kerül,
együttműködési kötelezettség terheli! Pusztán a
karanténba kerülés ténye nem jelent szolgáltatási kötelezettséget a biztosító
részéről (nem minősül biztosítási eseménynek a biztosítási feltételek szerint),
emiatt tehát a biztosító nem nyújt kártérítést, szolgáltatást. (Ilyen költség
lehet pl. a meghosszabbított szállodai tartózkodás vagy a hazautazás
többletköltsége). Ellenben ilyen esetben fennáll a biztosító szolgáltatási kötelezettsége,
ha pl. a koronavírus miatt vagy egyéb okból kifolyólag sürgősségi orvosi
ellátásra szorul a biztosított ügyfél, vagy ha egyéb, a biztosítási feltételekben
nevesített esemény történik a kockázatviselés időtartama alatt.
Meg lehet-e hosszabbítani az utasbiztosításomat?
Amennyiben a biztosított utazó az adott
területre elrendelt karantén miatt nem tud visszautazni Magyarországra az
utasbiztosításának érvényessége alatt, akkor a telefonos ügyfélszolgálatok
jellemzően segítséget nyújtanak az utasbiztosítás meghosszabbításával
kapcsolatos kérdésekben. A biztosítók gyakorlata eltérő a szerződés meghosszabbításával
kapcsolatban. Emiatt és azért is mert a meghosszabbítás jellemzően előzetes
engedélyhez kötött, kiemelten fontos, hogy egyedi tájékoztatást kérjünk a
biztosító kárrendezési megbízottjától, akinek elérhetőségét minden utazás során
tartsuk „kéznél”!
Lehet-e töröltetni az utasbiztosításomat?
Amennyiben egy korábban megvásárolt utasbiztosítást az
ügyfél nem veszi igénybe, mert nem utazik el, a szerződés kockázatba lépése
előtt bármikor lemondhatja azt, a biztosítók a díjat teljes mértékben visszatérítik.
Fontos, hogy az ügyfél utasbiztosítás törlésre vonatkozó kérését még a
biztosítás kockázatviselésének megkezdődése (a tervezett utazás első napja)
előtt jelezze a biztosító felé!
Útlemondás biztosítás
Fizeti-e a biztosító az útlemondással kapcsolatos költségeket, ha olyan
területre szól az utazásom, amit lezártak / karanténba helyeztek, a koronavírus
miatt?
Nem, erre az esetre nem fizet. Az útlemondás
biztosítás csak azokban az esetekben szolgáltat, amelyeket a biztosítási
feltételek tételesen felsorolnak. A lemondás okai akár széles kört is
felölelhetnek (a biztosított vagy egy közeli
hozzátartozó elhalálozása, súlyos megbetegedése, nagyobb kárú betörés vagy
rablás esetén, váratlan terhesség stb.) mindegyikben közös ugyanakkor, hogy
ezek valamilyen módon mind a biztosított személyéhez, illetve egyes esetekben a
biztosított személy közvetlen hozzátartozójához kötődnek. A célország vagy
adott térség koronavírussal vagy bármely vírussal fertőzöttsége, vagy ennek
veszélye a biztosítás szempontjából jellemzően nem lemondási ok, azaz nem
biztosítási esemény.
Fizet a biztosító, ha olyan területre szól az utazásom, ahova félek
elmenni, mert a közelben már felbukkant a koronavírus?
Nem számít biztosítási
eseménynek, ha az utas a járványtól való félelmében nem kíván elutazni.
A fenti esetben visszakapom-e az útlemondás biztosítás díját?
Főszabályként a díjvisszafizetés esete fel sem
merülhet az útlemondás biztosításnál, mivel vagy bekövetkezik a biztosítási
esemény (pl. utas igazolt megbetegedése) és a biztosító megtéríti a lemondási
költséget, vagy problémamentesen elutazik az utas és akkor a biztosító
szolgáltatása az utazás napjáig a kockázatban állás volt. Mindazonáltal, tekintettel
a mostani rendkívüli helyzetre, előfordul, hogy a biztosító az ügyfél javára
tér el méltányosságból, és visszafizeti az útlemondás biztosításnak a díját is.
Mi lesz a repülőjegyemmel, ha
törli a légitársaság az járatomat?
Az útlemondás biztosítás nem nyújt térítést
erre az esetre. A légitársaság eljárása attól függ, hogy mi volt a járattörlés
oka. Főszabályként a légitársaság vis maior esetén nem köteles visszatéríteni a
repülőjegy árát, ugyanakkor jelen helyzetben a légitársaságok ettől a
főszabálytól eltérhetnek. Amennyiben a törlés oka nem vis maior volt, akkor az
a légitársaság, amely a járatot törölte, köteles visszaadni a repülőjegy árát,
vagy köteles azt áttenni másik időpontra.
Szervezett utak kérdése
Felmerül, hogy mi a helyzet akkor, ha az utas
szervezett úton vett volna részt és a koronavírus miatt az utazás
ellehetetlenül. Ez a kérdés nem biztosítási kérdés, egy európai szabályozáson
alapuló hazai jogszabály ugyanakkor rendezi ezt az esetet. Az
utazási csomagra és az utazási szolgáltatás együttesre vonatkozó 472/2017.
(XII. 28.) Korm. rendelet a 9. §-ban kimondja, hogy abban az esetben, amikor az
utazásszervező azért mondja fel az utazási szerződést, mert a célország
„utazásra nem javasolt” utazási célországokat és térségeket megjelölő
felsorolásba felvételre kerül, akkor
„a) az utazó az
eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat
igényt, vagy
b) ha az utazásszervező
az a) pont szerinti helyettesítő szolgáltatás nyújtására nem képes, vagy az
utazó a felkínált helyettesítő szolgáltatást nem fogadja el, az utazásszervező
köteles a teljes befizetett díj azonnali visszafizetésére.