Budapest,
2019. szeptember 3. – A tanév kezdetével az autósoknak
fokozattan figyelniük kell az iskolák környékén a kerékpáros forgalomra már
csak azért is, merthazánkban a kerékpáros közlekedésbiztonság sajnos az
uniós átlag alatti. Az idei szeptemberi Biztonság Hetén kiemelt figyelem
irányul majd a kerékpárok használatával járó kockázatokra és biztosítási
lehetőségekre – ígéri közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
Tíz
év alatt jelentősen nőtt a lakosságon belül a saját kerékpárral rendelkezők
aránya. Míg az előző évtized végén a magyarok kevesebb, mint fele, ma már több
mint kétharmada birtokol kétkerekűt, ezen belül pedig nagyjából ugyanilyen
arányban használják is valamilyen gyakorisággal. Ezzel egyidejűleg azonban a
közlekedési kultúra sajnos nem javul ilyen dinamikusan: a statisztikák
szerint az unión belül nálunk az egyik
legmagasabb az egymillió lakosra jutó halálos kerékpáros balesetek száma
(2015-ben 7,4 volt). Csak Romániában és Litvániában rosszabb a statisztika.
Tavaly például az összesen 16 757 személyi sérüléses közúti közlekedési balesetből 1736-ot, vagyis több mint 10%-ot kerékpárosok okoztak,
akik a korábbi évek statisztikái szerint nagyjából hasonló arányban elszenvedői, mint okozói a közlekedési
baleseteknek. A biciklis balesetek leggyakoribb oka az elsőbbség meg
nem adása, az irányváltoztatás, illetve a keresztező irányú járművek ütközése.
A baleseti statisztikákból is kirajzolódik a kerékpározás szezonalitása, hiszen
az ilyen balesetek több mint fele május-szeptember között történik.
A tanév kezdetével az iskolák környékén megnő a
kerékpáros forgalom is, az autósoknak fokozott óvatossággal kell ezeken a
helyeken közlekedniük. Erre is felhívja majd a figyelmet szeptember 23-28.
között a MABISZ kezdeményezésére, az ORFK OBB-vel közösen szervezett Biztonság Hete országos tematikus programhét,
amelyen idén immár mintegy kéttucat szervezet programjai, anyagai helyezik
középpontba a mindennapok biztonságának erősítését, a közlekedési balesetek
és egyéb sérülések megelőzésének lehetőségeit. A kerékpározásnál maradva például az
olyan alapvető szabályokat, mint hogy járdán tilos kerékpározni, kivéve a 12
évnél fiatalabb gyerekeknek, továbbá a lakott területen levő olyan úton is
lehet még, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan. Ám ott is csak a
gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel. Vagy azt,
hogy egyirányú utcába tilos a forgalommal ellenkező irányból behajtani
kerékpárral is, kivéve, ha kiegészítő tábla ezt megengedi. Amennyiben külön nem
engedélyezik, buszsávban szintén tilos kerékpározni. Fontos megjegyezni azt is,
hogy a zebrán az elsőbbség csak a gyalogosoknak jár, kerékpározókra csak akkor
vonatkozik, ha leszállnak és áttolják a biciklit.
A
biztosítások kapcsán pedig arra kell emlékeztetni, hogy ha egy kerékpáros
balesetben megsérül, vagy kárt szenved, akkor a kárt okozó autós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása
jellemzően megtéríti a sérült személy kárát. Gyakoriak az olyan balesetek
is, ahol figyelmetlen gyalogos miatt sérül meg a biciklis, vagy a kerékpárja.
Amennyiben a kárt okozó gyalogos
rendelkezik olyan lakásbiztosítással, ami tartalmaz általános felelősségbiztosítást,
úgy a biztosító megtéríti a harmadik félnek, a biciklisnek okozott
személysérüléses és anyagi károkat. Sokan nem tudnak róla, hogy a
lakásbiztosításhoz kapcsolódó – vagy mellé köthető - általános felelősségbiztosítás a balesetet okozó biciklisnek is segítségére lehet, hiszen
kiterjed a kerékpárral és az egyéb, járműnek nem minősülő közlekedési eszközzel
történő károkozásra is. Ilyen biztosítás hiányában a károsult közvetlenül a
kerékpárostól követelheti a kár megfizetését.
A
lakásbiztosítás mindezek mellett fedezetet nyújthat a kerékpár ellopása esetén is, igaz csak a zárt helyiségből ellopott
biciklikre, a szabad térről ellopottra nem, és ekkor is fontos, hogy a helyiség
megfelelő nyílászárókkal és zárral legyen felszerelve. Néhány éve elérhetőek már a magyar piacon is speciális kerékpárbiztosítások,
amelyek a baleset- és felelősségbiztosítások mellett vagyonbiztosítási
fedezetet is tartalmaznak, így akár az utcáról ellopott biciklik, valamint
elemi és töréskár, rongálás esetén is megtérítik a kárt. A kártérítés mértéke
lopás esetén jellemzően a rögzítéshez használt kerékpárzár biztonsági
fokozatától függ. Fontos tudni, hogy a folyosó nem minősül lezárt helyiségnek
és szabad térnek sem, így, ha onnan lopják el a kerékpárt, azt nem téríti meg a
biztosítás. A kerékpárbiztosítások többségét 10 évnél fiatalabb biciklire lehet
csak megkötni. A biztosítások jellemzően a Magyarország területén bekövetkezett
káreseményekre nyújtanak védelmet, de létezik olyan is, amelyik az Európai Unió
teljes területén védelmet kínál.
További
információ:
Lambert
Gábor
Kommunikációs vezető
Magyar
Biztosítók Szövetsége
Mail:
gabor.lambert@mabisz.hu
Mobil:
+36 30/903-4998