Az életkort gyakran figyelmen kívül hagyják a
sokszínűség egyik elemeként, viszont a kutatások szerint a munkahelyi
generációs különbségeket mutató csapatok eredményesebbek azoknál a társaiknál,
ahol egy korosztály dolgozik csak együtt. A többgenerációs kollégák jobban képesek
az együttműködésre abban az esetben, ha megértik, hogy az egyes generációk milyen
tulajdonságokkal rendelkeznek és mik a mögöttes okok a magatartásukban.
A generációs sokszínűség - egy olyan kultúrával párosulva,
amely ösztönzi egyes emberek egyedi perspektíváiból és tapasztalataiból való
tanulást - a legjobbat hozhatja ki mindannyiunkból és a munkánkból. Akár a
különböző generációkhoz tartozó emberek felvételével, irányításával vagy
egyszerűen csak a velük való együttműködéssel foglalkozunk, vegyük figyelembe
az iránymutatásokat, mint egy módot arra, hogy megértsük, hogyan lehet jobban
együtt dolgozni. A jelenlegi munkaerőpiacon tevékenykedő generációk jól
elkülöníthetőek a születésük időkerete szerint:
Tradicionálisok: az 1920-as évektől az 1940-es évek
közepéig születtek.
Ők alkotják a munkaerő legkisebb hányadát (erősen csökkenő
tendenciában). Az ő fiatalkoruk munkaerőpiacát a világháború, a gazdasági
visszaesés és a tömegmédia megjelenése nagyban alakította. Ezért hajlamosak
értékelni a stabilitást és meglehetősen gyakorlatiasak. A legtöbb munkahelyen
hagyományos, hierarchikus struktúrát követtek, ami a ranglétra, a tisztelet és
a szabálykövetés fontosságát ültette bele e generáció dolgozóiba. A személyes
beszélgetéseket és a kézzel írott jegyzeteket részesíthetik előnyben a
kommunikáció formájaként.
Baby Boomerek: az 1940-es évek közepétől az 1960-as évek
közepéig születtek.
Ők a munkaerő nagy, de gyorsan csökkenő része. A világról és
a munkáról alkotott nézeteiket nagyban alakította a hidegháború, a
szocializmus, a polgárjogi mozgalmak és a popkultúra felemelkedése. A
hagyománytisztelők gyermekeként sok baby boomer erős munkaerkölcsöt, valamint
felelősségtudatot és az idősebbek iránti tiszteletet alakított ki. Mivel
azonban felnőttként megtapasztalták a kulturális és technológiai fejlődést, a
munkahelyen általában magabiztosabbak és előre mutatóbbak, mint elődeik.
Kedvelt munkahelyi kommunikációjuk általában a telefon, valamint az e-mail is
széles körben elfogadott, különösen az egyszerű kérések esetén. Ez a korosztály
általában jobban oldja meg az összetettebb, mélyebben gyökerező problémákat,
mivel gyakran mélyebb szintű ismeretekkel rendelkeznek a jelenlegi
rendszerekről,
X generáció: az 1960-as évek közepe és az 1980 között
születtek.
Ez a generáció a munkaerőpiac egyik legdominánsabb
csoportját képezi kiknek világszemléletét szintén nagyban alakította a
hidegháború, a popkultúra és a technológiai fejlődés. Az X generáció a
tömegmédia, a technológia és a politikai nyugtalanságok térnyerése közepette
nőtt fel, viszont a hagyományos, szabálykövető elődeiknél függetlenebb utat
jártak be. Miután látták, hogy szüleik és nagyszüleik csontig dolgoztatják
magukat, sok X generációs elkezdte kiegyensúlyozottabbá tenni a munka és a
magánélet közötti egyensúlyt, és arra ösztönözte munkáltatóit, hogy a profit
helyett inkább a humán oldalra koncentráljanak. Az e-mail a legtöbb, ha nem az
egész X generáció pályafutása alatt népszerű volt, így ebben a generációban
sokak számára továbbra is ez a munkahelyi kommunikáció preferált formája. Ez a generáció már ügyesen eligazodik a digitális világban,
emellett a hagyományos vezetői készségek terén mesteri képességeket mutatnak.
Ez magában foglalja az új tehetségek azonosítását és fejlesztését a
szervezetekbe, valamint az üzleti stratégiák végrehajtásának irányítását az új
ötletek megvalósítása érdekében.
Millenniumiak: az 1980-as és 1990-es években születtek.
Ez a munkaerő egyik legdominánsabb és egyben növekvő
csoportja. Az internet térhódítása, a belföldi és nemzetközi terrorizmus
megjelenése, valamint a globális recessziók egyaránt alakították e generáció
világnézetét. Közös jellemzőik és értékeik közé tartozik az előző generációk
munkamoráljának tisztelete, azonban ők már több energiát és időt szeretnének
befektetni a magánéletükbe és a körülöttük lévő világ jobbá tételébe. Az
internet-hozzáférésen való felnövekedés sokkal globálisabbá tette a
szemléletmódjukat, ezáltal sokkal magasabbak lettek a gyorsasággal kapcsolatos
elvárásaik, és nem utolsósorban nagyobb lett a fejlődés iránti éhségük is. A
legtöbb millennial számára a gyorsaság és a kényelem kulcsfontosságú, így a
munkaerőpiacra való belépésük idején már hajlamosak voltak a gyors írott
kommunikációs formákat, mint a chatelés, előnyben részesíteni a
telefonhívásokkal, email-el szemben. A millenniumiak több mint 60%-ának van már közvetlen
beosztottja, ami lehetőséget ad arra, hogy valódi változásokat hajtsanak végre
a szervezetükön belül és az általuk vezetett csapatokban. Számukra elérkezett
az idő a valódi változásra - a kultúra új evolúciójára, amely a bizalmat, a
célt, a küldetést és a dolgozók jólétét hangsúlyozza.
Z generáció: a 1990-es évek közepétől a 2010-es évekig születtek.
Ők a munkaerő kis, de növekvő hányada. A világról és
munkáról való felfogásukat nagyban alakította a globális recessziók, a
közösségi média térnyerése, valamint a COVID-19 világjárvány. A Z generációsok
többsége globális gondolkodású digitális bennszülött, akik nagyra értékelik az
azonnali visszacsatolást és teljesülést, így a gyorsaságot alapvető
követelménynek tekintik. A nehéz gazdasági idők közepette felnövő Z
generációsok közül sokan vállalkozó szelleműek és találékonyak, valamint inkább
a személyes kiteljesedésre összpontosítanak, emellett jól viselik a
változásokat is. Általában azokat a kommunikációs formákat részesítik előnyben,
amelyekkel a leggyorsabb és legegyszerűbb választ kapják: az azonnali
üzenetküldést, a chatelés formáit. Tagadhatatlanul a munkavállalók új, Z generációja fogja a
jövőben meghatározni az új munkahelyi normákat és stílusokat. Ők pedig nem
félnek megkérdőjelezni idősebb vezetőik és munkatársuk összes elavultnak
tekinthető szokását, a politikáról alkotott nézeteiktől kezdve az irodai
politikán át egészen a munkával kapcsolatos megszállottságukig.
Összességében az életkor szerinti megkülönböztetés
bármely formája hozzájárulhat a feszült vagy akár ellenséges munkakörnyezethez,
ami az MIT kutatásai szerint gátolja a produktivitást, az elkötelezettséget és
a munkahelyi megtartást. Bár a kutatások szerint a generációs különbségekkel
rendelkező csapatok produktívabbak, a sokszínűség teljes körű kihasználásához
többre van szükség, mint egy befogadó kultúrára, ugyanis az számít, hogy egy
szervezet hogyan hasznosítja a sokszínűséget, és hogy hajlandó-e átalakítani a
hatalmi struktúráját.
Ennek érdekében fontos elfogadni a "tanulás és
hatékonyság paradigmájának" nevezett módszert: vagyis olyan kultúrát
teremteni, amely értékeli a különböző nézőpontokat és arra ösztönzi az
embereket, hogy megosszák egymással változatos tudásukat és perspektíváikat.
Négy intézkedés javasolt azoknak a vezetőknek, akik ezt a
tanulási kultúrát szeretnék meghonosítani a szervezetükben:
1.Bizalom kiépítése és olyan munkahely
megteremtése, ahol az emberek szabadon kifejezhetik magukat.
2.Aktív küzdelem az előítéletek és az elnyomó
rendszerek és berögződések ellen.
3.A különböző stílusok és hangok elfogadása a
szervezeten belül.
4.Az alkalmazottak identitással kapcsolatos
tudásának és tapasztalatainak felhasználása annak megtanulására, hogyan lehet a
legjobban elvégezni a cég alapvető munkáját.
Ha a munkahelyen egy befogadóbb "játszóteret"
hozunk létre, ahol a különböző generációkhoz tartozó emberek összejöhetnek, és
megoszthatják egymással egyedi erősségeiket és perspektíváikat, akkor a
legjobbat hozhatjuk ki egymásból, az általunk létrehozott termékekből és az
általunk szolgált közösségekből
forrás: atlassian.com