Rengeteg változást hozott az
életünkbe a pandémia, ezek közül az egyik legfontosabb talán az otthoni
munkavégzésre történő átállás volt. Sokak számára ez a lehetőség a jövőben is
megmarad, nem árt ezért felkészülni a home office kockázataira is.
A legtöbb nagyvállalatnál már a
koronavírus előtti időkben sem volt ismeretlen az otthoni munka, a dolgozók
heti egy-két napon választhatták a távoli munkavégzést, ha az a munkakörükből
fakadóan megoldható volt. A koronavírus hatására sok vállalat teljesen
átalakította a munkarendet, szinte egyik napról a másikra állt át teljes
egészében otthoni munkára vagy a hibrid munkavégzésre, amely részben a munkahelyen (irodában) és részben távmunkában (home
office) zajlik.
Számtalan felmérést készült
arról, hogy mit gondolnak a munkavállalók és a munkaadók a távmunkáról.
Ezekből
jellemzően az derül ki, hogy a dolgozók alapvetően élvezik a home office-szal
járó szabadságot, előnyként tekintenek az utazással járó stressz és
időveszteség megspórolására, az egyéni időbeosztásra és a maximális
koncentrációra. Ugyanakkor munkaidejük egy részét az irodában szeretnék
tölteni, közös ötletelésekkel és a munkahelyi kapcsolatok ápolásával. Rengetegen
hiányolják a nem munkához kapcsolódó beszélgetéseket, a közös étkezéseket, a
személyes együttműködés lehetőségét. Nem véletlen, hogy számos cég a hibrid
munkavégzésben látja a jövőt.
A részben otthoni munkavégzésre
történő átállás együtt járt azzal, hogy ehhez eszközöket kellett biztosítani,
és máshova került a munkavégzés helyszíne. Mindez számos kérdést vetett fel
biztosítási szempontból is, hiszen messze nem egyértelmű, hogy mi számít
munkahelyi balesetnek home office esetében, vagy hogy kiterjed-e a biztosítási
fedezet az olyan helyzetekre is, mikor például a gyerek kakaóval önti le a céges
laptopot.
Szerencsére a home office-hoz
használt munkahelyi eszközök már védhetők biztosítással: lakásbiztosítások
keretében az idegen eszközökre vonatkozó biztosítással lehet csökkenteni az
anyagi kockázatot. A SIGNAL IDUNA lakásbiztosításai kiegészíthetők személyi
felelősségbiztosítással, így a céges munkaeszközökben (asztali számítógép,
laptop, monitor, billentyűzet, egér) keletkezett károkat is megtéríti a
biztosító. Történjen a sérülés kezelési hiba, ügyetlenség, gondatlanság vagy
külső események mechanikus hatásai, illetve bármilyen folyadék vagy nedvesség
miatt, a biztosítás megtéríti azt a szerződésben vállalt mértékig. Tűz- és
elemi károk, valamint betöréses lopáskárok esetén az ingóság biztosítási
összegének 20%-ig, kezelési hiba, gondatlanság miatt bekövetkező személyi
felelősség károk estén 50 000 forintig.
Baleset azonban nem csak a ránk
bízott munkaeszközökkel történhet, hanem velünk is. Statisztikák szerint a
háztartási balesetek a leggyakoribbak, ezek száma pedig akár emelkedhet is az
otthon töltött idő jelentős növekedésével. Nem árt ezért a lakásbiztosítási
szerződést balesetbiztosítási fedezettel is kibővíteni, amely egy
esetleges maradandó egészségkárosodás, vagy több napos kórházi tartózkodás
esetén komoly anyagi terhet vehet le a válladról.
Bár a lakásbiztosításokkal járó
költség a munkavállalót terheli, azonban a munkaadók hozzájárulhatnak a home
office-ból adódó többletkiadásokhoz, amibe nem csak a villanyszámla, de akár a
lakásbiztosítás díja is beletartozhat. Amennyiben a home office vagy a hibrid
munkavégzés tartósan velünk marad, nem elképzelhetetlen, hogy a munkáltatók is
nyitottá váljanak az ilyen jellegű juttatások iránt.
2021.11.03.