A Z generáció tagjai (vagyis a jelenlegi 18 és 25 év közöttiek) a
következő néhány évben egyre fontosabbá válnak a biztosítók számára. De mi jellemzi
a Z generáció életét, mi ad nekik stabilitást és biztonságot, mit gondolnak a
biztosításokról? E kérdések megválaszolásához egy kölni piackutató, a Rheingold
Institute készített átfogó pszichológiai interjúkat fiatalokkal
Németország-szerte 2021 áprilisában.
Élet a
mindenhatóság és a tehetetlenség között
A Z
generáció tagjait kettős érzet feszíti. Egyrészt a globalizált világ által
nyújtott különböző fejlődési lehetőségek, az információhoz való hozzáférés, az
emberekkel való kapcsolatfelvétel, a vásárlás vagy akár a flörtölés módjainak
és eszközeinek sokfélesége és állandó elérhetősége azt az érzetet kelti bennük,
hogy a „világ a kezemben van”. Ugyanakkor a lehetőségek határtalansága könnyen
a tehetetlenség, döntésképtelenség és a tájékozódási képesség elvesztése felé
billentheti a mérleget. A jövő bizonytalannak és fenyegetettnek tűnik a
szemükben a világban zajló állandó változások és válságok fényében. Éppen ezért
a mai fiatal felnőttek attól tartanak, hogy „rossz” döntések meghozatala miatt
más fontos lehetőségektől eshetnek el.
A Z generáció érzi annak a
társadalmi elvárásának a súlyát is, hogy nekik kell leküzdeni az olyan
jelenlegi és jövőbeli kihívásokat, mint amilyen a fenntarthatóság, az
éghajlatváltozás, a társadalmi felelősségvállalás, az egyenlőség kérdése, vagy
akár a rasszizmus felszámolása. E kihívások megoldása érdekében a Z
generáció olyan példaképeket és tájékozódási pontokat keres, amelyek útmutatást
adnak és segítenek a „helyes” döntések meghozatalában.
A Rheingold Institute tanulmánya
négy különböző gondolkodásmódot (vagy típust) azonosított, amelyek különböznek
a stabilitás és biztonság kezelése, valamint az életük tervezése szempontjából:
- „Értelmetlenség kerülők”: akik
gyorsan elkötelezik magukat egy világos életterv mellett, és az összes többi
lehetőséget figyelmen kívül hagyják
- „Önálló pénzügyi menedzserek”:
akik önérvényesítőek, és ügyesen használják ki a karrier- és a pénzügyi
lehetőségeket
- „Fókuszált színpadi játékosok”: akik
mindig a közeljövőre koncentrálnak, és egymást követő szakaszokban tervezik
életüket
- „Rugalmas életművészek”: akik könnyen
alkalmazkodnak, nyitottak a változásokra és játékos könnyedséggel kezelik a
lehetőségek sokféleségét.
A koronavírus - járványból eredő
korlátozások különösen nehezen érintették a Z generációt, hiszen számos
különleges élettapasztalattól fosztotta meg őket (szalagavató, külföldi utazás
stb.), de az oktatásba, képzésbe vagy a munkahelyre való belépés is nehezebbé
vált számukra. Mindez megrendítette az alapvető bizalmukat az eddig ismert
életmód megbízhatóságában.
Miként
viszonyulnak a biztosítókhoz?
Valamennyi felmérésben résztvevő
az válaszolta, hogy a biztosítókkal való kapcsolattartás általában kellemetlen
érzéseket vált ki belőlük, hiszen olyan nyugtalanító témák kerülnek szóba,
melyek a saját kiszolgáltatottságukra vagy akár halálukra hívják fel a
figyelmet. Ebben az életszakaszban a kockázatok és veszélyek kezelése, amelyek
ellen jellemzően biztosítást kötünk, stresszes élmény.
Emellett a felmérés több akadályt
is azonosított a Z generáció és a biztosítók között: a válaszadók a biztosításokat
általában nehezen átláthatónak, nehezen érthetőnek tartják, emiatt nem is
bíznak bennük. A biztosítók szándékaival és érdekeivel szemben szkeptikusak és
bizalmatlanok.
A Z generáció nem érzi magát
felkészültnek arra, hogy megítélje, milyen szolgáltatót, termékeket és
szerződési feltételeket válasszon. Egyes biztosítási termékeket nem tartanak vonzónak
vagy egyszerűen alkalmatlannak vélnek a fiatalok szükségleteinek kielégítésére.
Ezek a fenntartások ugyanakkor ellentétben állnak a biztonság és a védelem
iránti erős vágyukkal, melyet a koronavírus-járvány csak tovább fokozott.
Mit várnak a biztosítóktól?
A Z generáció egyértelműen azt
szeretné, ha a biztosítókra a bizalom bástyáiként és egyfajta szövetségesükként
tekinthetnének a globális kihívások leküzdéséért folytatott küzdelemben. A
bizalomépítés kulcstényezői az egyenrangú kommunikáció, az átlátható
feltételek, a személyre szabott megoldások és a nagyfokú rugalmasság.
A négy
különböző típus igényei eltérnek a termékek tényleges kialakítása, a
kapcsolódási pontok és a tanácsadók tekintetében. Az „értelmetlenség kerülők”
nagy eséllyel továbbra is a jelenlegi biztosítási termékeket és kommunikációs
csatornákat fogják használni. Azt akarják, hogy a biztosításiközvetítők
megbízható tanácsadóik legyenek, akik útmutatást nyújtanak, és a szárnyuk alá
veszik őket.
Ezzel szemben a másik három típus
a biztosítótársaságok és termékek lényegesen erőteljesebb átalakítását
követeli, eltérő mértékben. Partnereket keresnek a globális kihívásokkal
szemben (klímaváltozás stb.), és azt szeretnék, hogy a biztosítók egyértelművé
tegyék közös céljaikat, értékeiket és álláspontjaikat. A biztosítási termékektől
azt várják, hogy rugalmasnak legyenek, és jobban igazodjanak az eltérő igényeikhez
és szükségleteikhez az életük során. Emellett minőségi, gyors és könnyen
elérhető ügyfélszolgálatot várnak el, eltérő kommunikációs csatornákon
keresztül (applikáció, chat, videohívás stb).
A
biztosítóknak tehát növelniük kell hitelességüket, vonzerejüket és
relevanciájukat a Z generáció szemében. Számukra nagyon fontos a gyors
kommunikáció és a termékek igény szerinti módosításának lehetősége, a változó
életkörülményeikre reagálva. Összességében a Z generáció azt várja el a
biztosítóktól, hogy kísérők, segítők legyenek az élet során jelentkező, az
egyéneket és a bolygót érintő kihívásokkal szemben.
2021.11.22.