Mindannyian éreztük már azt nap
végén, hogy kimerültek vagyunk, miközben szinte semmilyen feladatot nem
sikerült elvégeznünk. Bizonyos munkakörökben ez az érzés szinte mindennapos,
aminek a multitasking az oka. A figyelmünk folyamatos átváltása a munkavégzés,
az e-mailek azonnali elolvasása és megválaszolása, a telefonhívások, a kollegák
kérdései és az egyéb irodai, otthoni zajok és zavarok között jelentősen
lerontja a hatékonyságot és frusztrálttá tesz. Tudatossággal és gyakorlással
azonban úrrá lehet lenni ezen.
A figyelmünk állandó elterelődése
miatt szétszórttá válnak gondolataink, ami egy rakás félbehagyott feladatot
eredményez. Ez nyilván a túlterheltség és fáradtság érzését hozza magával. És
ha egy mozgalmas, fárasztó nap végén még azt sem érezzük, hogy sikerült pontot
tennünk legalább néhány feladat végére, az garantáltan motiválatlanná tesz
minket. Kikövezett út a kiégés felé.
A hatékonyság javításához
elengedhetetlen a figyelemelterelés megszűntetése, a figyelmünkkel való tudatos
gazdálkodás. Ehhez három lépésre van szükség: először is tudatosítani kell,
hogy mi az, ami eltereli a figyelmünket, le kell küzdeni az ezt kiváltó rossz
szokásokat és fel kell osztani gyors és könnyen elvégezhető egységekre az
elmélyülést igénylő nagyobb feladatokat.
Az első lépés tehát a
tudatosítás, hiszen nehéz leküzdeni egy olyan szokást, amiről nem is tudjuk,
hogy rendelkezünk vele. Próbáljuk észrevenni, hogy milyen gyakran és miért
engedjük elterelődni a figyelmünket. Minden alkalommal, mikor azon kapjuk
magunkat, hogy félbehagytunk egy feladatot, de ezt nem szándékosan tettük,
írjuk fel egy papírra és próbáljunk rájönni, hogy mi lehetett a kiváltó ok.
Ha már ismerjük az okait a
figyelemhiányunknak, találjunk módot ezek legyőzésére. Például találjuk ki,
hogy mit mondhatnánk a kollegáknak, mikor fókuszált munkavégzésben vagyunk,
hogy ne zavarjanak minket, vagy találjunk megoldást arra, hogyan ne nyúljunk
folyton a telefonunkért. Próbáljuk ki ezeket a módszereket, idővel rá fogunk
jönni, hogy melyik működik és melyik nem.
A harmadik lépés, amivel
megkönnyíthetjük a nagyobb elmélyülést igénylő feladatokkal való megbirkózást,
ha kisebb és konkrétabb egységekre bontjuk azokat. Ha például egy jelentést
kell elkészíteni, kezdhetjük azzal a feladategységgel, hogy felsorolunk négy
pontot, amiről a jelentés szólni fog. Minél egyszerűbbnek, és gyorsan
elvégezhetőnek tűnik egy feladat, annál nagyobb eséllyel állunk neki és
végezzük el. A legnehezebb mindig az elkezdés.
2020.08.13.