Facebook Share Image

Első kézből - Miért nem fizet a biztosító?

Tematikus hírek / Család

Milyen okai lehetnek, amikor egy kárt nem fizet ki a biztosító?

 

sulija daniel

Sulija Daniel kárrendezési főosztályvezetőnkkel beszélgettünk arról, hogy milyen okai lehetnek, amikor egy kárt nem fizet ki a biztosító.

 

Vágjunk is a közepébe, hiszen az ügyfeleinket, illetve a leendő ügyfeleinket az érdekli, miért nem fizet a biztosító.

Van egy minden káresetre kiterjedő válasz?

„Az okok többfélék lehetnek: nem megfelelő biztosítás megkötése, a szerződések karbantartásának elmaradása, a feltételeknek nem eleget tevő károk bejelentése, a biztosított elővigyázatlansága, a biztosított kötelezettségeinek be nem tartása, elmulasztása.”

Kérlek, tudnál példákat mondani a könnyebb értelmezhetőség végett?
„Természetesen! Számos példával szemléltethetők a fentiek:

  • Ha panel- és hézag beázására nem történik biztosításkötés, akkor panelbeázásra nem fizet a biztosító, hiszen a szerződésben nincs benne.
  • Nincs külön bebiztosítva a főépület, melléképület, kerítés (például a BÁSTYA vagyonbiztosítás esetén).
  • Nem megfelelő biztosítási összeget ad meg az ügyfél, így nem kerül bebiztosításra a telken lévő összes vagyon (például OTTHON vagyonbiztosítás esetén).
  • Az idegen tárgyak nem kerülnek bebiztosításra (bérlő, bérbeadó).
  • Az ingóságok értéke nem az újérték szerint kerül meghatározásra.
  • 300 000 Ft feletti újértékű ingóság (pl. egy TV, vagy egy szárítógép) nincs külön feltüntetve és bebiztosítva a biztosítási szerződésben.
  • Az épületek biztosítási összege a piaci érték szerint került meghatározásra, és nem az újraépítési érték szerint.
  • Nincs felelősségbiztosítás kötve. Ennek két típusa is van, köthető háziállatra és magánszemélyre. De milyen áresemény történhet, amiért fontos a felelősségbiztosítás megkötése.
    • A háziállat megharapja a postást vagy a szomszéd díjnyertes uszkárját,
    • magánszemélyként kerékpározási balesetek okozása,
    • vállalkozóként, például épületüzemeltetőként, ha kigyullad a ház és emiatt tűzkára lesz a szomszédnak, vagy ha csőtörés van a házban és emiatt a szomszéd épület alapozása megcsúszik, akkor a biztosító állja a kártérítés összegét.
  • Nem biztosítja be az ügyfél a vállalkozása ingóságait.
  • Vállalkozóként nem kötnek ALL RISK biztosításokat (például a BÁSTYA vagyonbiztosítás esetén).
  • A vállalati felelősségbiztosítások esetén nem megfelelő összegen kerülnek meghatározásra a vállalat forgalmi adatai, így, mivel ez egy díjmeghatározó tényező, amelyhez kapcsolódik a biztosítottság mértéke, egy kár esetén kevesebb összeg kerülhet kifizetésre, vagy nem fizet a biztosító, hiszen nem megfelelő értéken lett bebiztosítva a vállalkozás.
  • A CASCO biztosításnál gyakori eset, hogy valaki elővigyázatlanul erős esőzések esetén belehajt egy nagy tócsába és a motor felszív egy kis vizet, amitől meg is áll, azonban ebben az esetben az ügyfél elővigyázatlan volt.
  • Az autó fényezésének károsodása nem térül madárürülékek hatására.
  • Ha valaki nem szabályosan üzemelteti az autóját és abban emiatt kár keletkezik (pl. szabálytalan átalakítás, versenygumi használata miatti útelhagyás, stb.), az a biztosított elővigyázatlansága, illetve a biztosított kötelezettségeinek be nem tartása, elmulasztása körbe tartozik.
  • KGFB esetén például a helyszínen rosszul megítélt felelősségi helyzet alapján nem fog a biztosító fizetni, ha a dokumentumok annak az ellenkezőjét igazolják a KRESZ szerint, ugyanis a biztosító állapítja meg a felelősséget.
  • A KGFB nem fizet az olyan haszonjárművek általi károkozás esetén, amelyek munkavégzése nem a közlekedéssel függ össze (pl. darus kocsi) és a munkavégzés (pl. áru daruzása) közben okoznak kárt.

elso kezbol_nem fizet a biztosito

Az alábbiakban néhány fontos tényezőre szeretném felhívni az ügyfelek figyelmét, amelyek elmulasztása esetén nem fizet a biztosító, hiszen a biztosított kötelezettségeinek be nem tartása, elmulasztása is az okok körébe tartozik.

  • A kárbejelentést minél előbb érdemes megtenni, az észleléstől, tudomásra jutástól számított 2 munkanapon belül.
  • Érdemes a kárkori állapotról fotókat készíteni, amelyek a bejelentéshez csatolhatók, ugyanis, ha a kár lényeges körülményei kideríthetetlenné válnak, akkor az a biztosító mentesülését okozhatja. Ilyen például egy csőtörés teljes mértékű kijavítása: ha a burkolatok helyreállításra kerülnek és még ha a törött cső, törmelék is eltávolításra kerülnek, de nincs fotó a kárról, nincsenek számlák az új anyagokról és a javítás munkadíjáról, stb.
  • Minden biztosítási szerződést - privátot és vállalkozóit is - minimum 2-3 évente szükséges aktualizálni. A személyes adataink változásáról és a lakás felújításáról vagy bővítéséről értesíteni kell a biztosítót, felül kell vizsgálni a biztosítást (az abban meghatározott ingóságokat, az épület újraépítési értékét, stb.).
    A személyes adatok mellett szükséges bejelenti például azt is, ha a lakásban/házban lakók száma megváltozott, háziállatot vállalt a biztosított, bővítés történt az ingatlanon (pl. tetőtér beépítése), értéknövelő beruházás történt az ingatlanon (pl. nyílászáró csere, homlokzati hőszigetelés, tetőcsere, épületgépészeti felújítás – kazán, kémény), kockázatviselési helyen épült egy újabb építmény (pl. garázs, medence, szaletli, műhely, új telephely, vagy régi bővítése stb.).
  • Kár esetén javasolt az online kárbejelentést választani, így elkerülhető a rosszul, hiányosan kitöltött kárbejelentő. Az alábbi adatokra van szükség a kárbejelentőn:
    • Egy olyan telefonszám, melyen napközben a biztosítottat vagy megbízottját meg tudjuk keresni.
    • A szerződés/kötvény száma, amelynek a szolgáltatását szeretné igényelni.
    • Szerződő / biztosított / károsult személyi adatai (név, cím, telefonszám).
    • A káresemény pontos helye, ideje, rövid leírása.
    • A kár becsült összege, a kár által érintett vagyontárgyak tételes részletezése, pontos kárleírás (például beázott falsíkok és területe), ingóságok felsorolása.
    • A bankszámlaszám, ahová a kártérítési összeg kiutalásra kerülhet.
    • Írásos bejelentésnél dátum és aláírás.
    • Felelősségi kárnál a károkozó elismerő nyilatkozata.
    • Kárfelmérés, helyszíni szemle címadata gépjármű károknál.
  • Káresemény bekövetkezését követően érdemes a kötéskor kapott feltételeket áttekinteni, tájékozódni, segítséget kérni a biztosítási képviselőtől."

Köszönjük szépen ezt a számos példát és sok hasznos információt!

2021.04.26.

SIGNAL Lakossági biztosítások