A COVID-19 okozta
válság súlyos zavarokat okozott és valószínűleg hosszú távon hatással lesz a
gazdaságra és egyelőre a rövid távú kilátások is bizonytalanok. A KKV-kat a mostani
válság sok esetben súlyosabban érinti, mint a nagyvállalatokat, ami számos
okkal magyarázható. Mint minden válság, a mostani is egyben lehetőség is. A
kulcsszó az alkalmazkodás.
Számos oka
van annak, hogy a KKV-kat jobban sújtja a mostani válság. Először is, a KKV-k
felülreprezentáltak a válság által leginkább érintett ágazatokban, különösen a vendéglátásban,
a kiskereskedelemben, a szakmai és az egyéb személyes szolgáltatások terén. Másodszor,
a kisebb cégek általában pénzügyi szempontból sérülékenyebbek, pénzügyi
likviditásuk alacsonyabb, mint nagyobb társaiké. A digitális eszközök és
technológiák alkalmazásában - melyek növelhetnék a válsággal szembeni
ellenállóképességüket -szintén elmaradnak a kisebb vállalatok.
Emellett a már kialakult üzletmenettel rendelkező kisvállalkozások
számára nagyobb kihívást jelent, hogy üzleti tevékenységeiket a jelenlegi
helyzethez igazítsák, összehasonlítva a nagyvállalatokkal (és az induló
vállalkozásokkal). Hasonlóképpen, a KKV-k kevésbé nyitottak az innovációra mind
a folyamatokban, mind az árukban és szolgáltatásokban, nagyobb társaikhoz és az
induló vállalkozásokhoz képest.
Az MNB
2020-ban publikált kutatásai szerint Magyarországon a vállalatok csupán harmada
számít digitálisnak, szemben az unió 40 százalék körüli átlagával. Magyarországon alkalmazzák a KKV-k a
legkevésbé az olyan haladó technológiákat, mint a big data, 3D nyomtatás és
ipari robotok. Emellett IT biztonságra is kevesebbet költenek, sőt a szervezeti
innovációk terén is mutatkozik tér a fejlődésre.
A legtöbb KKV nem állt le, de nem is fejlesztett
A
járvány kitörését követően készített reprezentatív felmérést a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) a hazai
kis- és középvállalkozások körében. A
kutatás szerint a hazai kis- és középvállalkozások több mint felére a
járványnak nem volt negatív hatása, mindössze 8% kényszerült üzleti
tevékenységét teljesen szüneteltetni vagy leállítani. Természetesen az egyes
iparágakat eltérően érintette a válság: kevéssé érvényesült a mezőgazdaságban
és az építőiparban, ezzel szemben szinte a teljes turizmus és vendéglátás
(94,7%), az egyéb lakossági szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások több mint
fele (53,3%), míg a kereskedelmi cégek közel fele (46,6%) részben vagy teljesen
leállt. A házhozszállításnak és az online kereskedelem élénkülésének
köszönhetően a szállító, raktározó, kereskedelmi cégek nagyobb arányban
érzékelték a járvány pozitív gazdasági hatásait.
Az
eredményekből az is kiderül, hogy azok a vállalkozások, amelyeket
felkészültebben ért a válság – vagyis rendelkeztek válságkezelő tervvel
– nagyobb arányban tudtak gördülékenyen reagálni. Esetükben 16% vezetett be
távmunkát, míg azon cégeknél, amelyek nem rendelkeztek válságkezelő tervvel, az
arány mindössze 6,3%.
Nem kell megijedni az innovációtól
A
felmérésben résztvevő vállalkozásoknál a járványhelyzet hatására sem kerültek
bevezetésre újítások a szigorított egészségügyi szabályokon kívül,
sőt, 40,9%-uk semmit nem változtatott a működésén. Ebből tehát leszűrhető, hogy
a magyar KKV-k nem járnak élen a tágan értelmezett innovációban, holott bőven
lenne tere az újításoknak. A
digitális ügyfélkiszolgálás, az online értékesítés fejlesztése, új beszállítók,
partnerek keresése, pályázatok, támogatások igénybevétele, új fizetési módok
bevezetése, különleges marketingeszközök alkalmazása, új termékek és szolgáltatások
bevezetése, az alkalmazottak képzése, de akár a gyártósorok átalakítása, új
technológiai folyamatok bevezetése is mind-mind olyan újítások, amelyek
ellenállóvá tehetik a vállalkozásokat.
Kisebb újításokkal is nagy eredményeket lehet elérni, például a
weboldalon elhelyezett élő chat funkció növelheti az értékesítést is azáltal,
hogy az érdeklődő ügyfelek könnyen megkapják kérdéseikre a válaszokat, egy
chatbot beépítésével pedig akár teljesen tehermentesíthető az ügyfélszolgálat.
A kulcsszó: az alkalmazkodás
A
legfontosabb a vállalatok esetében a rugalmasság, az alkalmazkodóképesség. A
személyes interakcióra épülő üzleti tevékenység, mint például a vállalati
csapatépítő tréningeket tartó cégek számára a tavaly március valószínűleg a
teljes leállást eredményezte. A leleményes cégek azonban ebben a helyzetben is
megtalálhatták a kiutat, például virtuális csapatépítő tevékenységek
kínálatával, amire a home officeban dolgozó alkalmazottak esetében a
csapatkohézió fenntartása érdekében továbbra is szükségük lesz a vállalatoknak.
Ráadásul az innovációt az állam is támogatja. A
gazdaságfejlesztési pályázatok (GINOP Plusz) keretében folyamatosan lehet majd pályázni. A
lehetőségek között olyanokra is érdemes gondolni, mint a digitális eszközökkel
és megoldásokkal való minél jobb ellátottság, vagy például a távmunkákat
támogató szoftverek terjedése.
2021.05.07.