A
jövőre való felkészülés, különösen pénzügyi szempontból, kritikus fontosságú
minden vállalkozás számára. Kisvállalkozók esetében a jövőbeli kiadások és
bevételek áttekintésének egyik legjobb módja a költségvetés, vagy pénzügyi
kalendár készítése.
Egy
jól működő költségvetés létrehozásával nyomon követhetővé válnak a kiadások, a
bevételek, a rendelkezésre álló készpénz, ami a vállalkozás sikeres működéséhez
és növekedéséhez elengedhetetlen. A költségvetés-tervezés hosszú távon segít a
kiadások lefaragásában, ráadásul olyan pénzügyi problémák azonosításában is,
melyek később jóval nagyobb bajt okoznának. Az elkészített terv teljesülését
persze rendszeresen ellenőrizni kell.
Vállalkozások
költségvetésének összeállításához egy teljes év kiadásait és bevételeit meg
kell vizsgálni, amihez érdemes megnézni a tavalyi évet, majd eldönteni, hogy
idén várhatóan ugyanannyit, kevesebbet vagy többet költünk majd. Tulajdonképpen
az éves célok felállítását jelenti ez.
A
folyamat során:
1. Vizsgáljuk
meg a bevételeinket: az
előző évek áttekintése alapján vegyük számba az összes bevételi forrásunkat.
2. Vonjuk
le a fix költségeket: az állandó
költségek (például bérleti díj, biztosítások, közüzemi számlák, adók) függetlenek
a vállalkozásunk forgalmától, ezek jellemzően szerződéses jellegűek.
3. Határozzuk
meg a változó költségeket: a
fix költségek áttekintésekor biztosan találunk változó költségeket is (például
az alapanyagok költsége, jutalékok, marketingkiadások stb.)
4. Hozzunk
létre egy vészhelyzeti alapot a váratlan költségekre: aki vezetett már vállalkozást, tudja, hogy ezek a
költségek mindig a legfájdalmasabb helyzetben merülnek fel.
5. Készítsük
el az eredménykimutatást: a
fenti információk birtokában, azok összevetésével képet kapunk várható
nyereségünkről vagy veszteségeinkről.
Használjunk bátran sablonokat!
Egy üzleti költségvetés
elkészítése jóval bonyolultabb, mint a családi kockásfüzet kitöltése. Nagyon
sok szempontot kell figyelembe venni, teljesen jogos a félelem, hogy az ember
figyelmen kívül hagy valami fontos elemet. Szerencsére ma már rengeteg sablon
megtalálható az interneten, melyek segítenek a költségvetés megtervezésekor.
Ezekkel sok időt és frusztrációt spórolhatunk meg.
A megfelelő sablon kiválasztása persze szintén
ijesztőnek tűnhet. Fontos, hogy könnyen használható legyen, emellett a
rendszeres felülvizsgálatban segít, ha online sablont választunk, hiszen az
bárhol elérhető és szerkeszthető. Emellett a testreszabhatóság is fontos, amely
lehetővé teszi elemek hozzáadását, sőt szükség esetén a képletek megváltoztatását.
Az alábbi három sablon ingyenesen letölthető.
- A
Corporate Finance Institute Excel-sablonja: tartalmazza a
bevételeket, a változó és fix költségeket, a nem pénzbeli kiadásokat
(például amortizáció), a nem működési költségeket.
- A
Google Docs éves költségvetési sablonja: egyszerű, könnyen
testre szabható, még beépített grafikonokat is tartalmaz.
- Microsoft
Office kiadási sablonja: Ez kizárólag a kiadásokat
tartalmazza, segítségével könnyen összevethetők a tervezett és a valós kiadások.
Költségvetés tervezése nem könnyű
feladat, de ha egyszer elkészül, sokkal jobban megismerhetjük saját vállalkozásunkat
és segít a kitűzött pénzügyi célok elérésében is. A tervek havi frissítésével megtudhatjuk,
hogy áll cégünk anyagilag, és jobb döntéseket hozhatunk annak érdekében, hogy
vállalkozásunk nyereséges és sikeres legyen.
2021.01.08.