Javában tart a motoros szezon,
ráadásul a járványügyi helyzet miatt egyre többen kétkerékre váltanak autó vagy
tömegközlekedés helyett. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy milyen
biztosítási szabályok vonatkoznak a kétkerekű járművekre. Erre lehet
következtetni abból is, hogy piaci becslések szerint a többszázezer forgalomban
lévő segédmotoros kerékpár csupán felére kötöttek kötelező
felelősségbiztosítást. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat, hogy
gondtalanul motorozhass.
Mire kell KGFB-t kötni?
A
közúti közlekedésről szóló 2009. évi LXII. törvény, a kötelező
gépjármű-felelősségbiztosításról kimondja, hogy minden közúti forgalomban részt
vevő, rendszámmal ellátott gépjárműnek rendelkeznie kell érvényes kötelező
gépjármű-felelősségbiztosítással. Ide tartoznak a motorok is. Emellett a
pótkocsi, félpótkocsi, mezőgazdasági vontató, négykerekű segédmotoros kerékpár
(mopedautó és quad), lassú jármű és munkagép, továbbá hatósági engedélyre és
jelzésre nem kötelezett segédmotoros kerékpár is kötelezően biztosítandó.
Fontos, hogy a négykerekű segédmotoros kerékpár (mopedautó, quad) és a segédmotoros
kerékpár csak a nevükben hasonló, azok
díjai – a kategória eltérés miatt – eltérőek, ezért a négykerekű segédmotoros
kerékpárok megkötésekor az ezzel megegyező jármű kategóriát kell választani.
Itthon a segédmotoros
kerékpárokra rendszám híján alvázszámra kötnek kötelezőt a biztosítók. Használt (segéd)motoros kerékpár vásárlás
esetén fontos, hogy új tulajdonosként kötelező biztosítást köss, hiszen a KGFB
szerződés a motorra és a tulajdonosra egyaránt szól. A motorra korábban az
előző az
előző tulajdonos/üzembentartó által megkötött biztosítás tehát nem megfelelő,
az a motor eladásával, új üzembentartó bejegyezésével megszűnik.
Mitől függ a díjszabás?
A
motoroknál a díjszámítás a teljesítmény alapján történik, négy kategóriába
sorolva azokat. A díjat befolyásolhatja még, hogy természetes vagy nem
természetes személy köti, továbbá az életkor és az település alapján a területi
besorolás is lényeges. A segédmotoros kerékpár esetében a területi besorolás
kivételével nincsenek ilyen kategóriák megállapítva, a besorolása egyértelmű:
legnagyobb tervezett sebessége 45 km/h, hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm³
lehet.
A fizetendő díjat a bonus-malus
rendszer is befolyásolja a motorkerékpárok esetén. Ezzel szemben a segédmotoros
kerékpárok kártörténetét nem tartják nyilván, így az nincs befolyással a
tarifára.
Mi történik, ha eddig nem
fizettem a biztosítást?
Ha
olyan gépjárművel veszel részt forgalomban, ami nem rendelkezik érvényes KGFB szerződéssel,
akkor úgynevezett fedezetlenségi díjat kell fizetned. Ez az összeg tehát a
fedezetlen időtartamra megállapított utólagos díj, amely minden évben előre meghirdetett
napi díjas tarifa alapján kerül kiszámításra. Motorkerékpár esetén ez akár napi
410 forint is lehet, vagyis 1-2 hónap alatt az éves KGFB díjat is elviheti.
A fedezetlenségi díj 2021. évre érvényes mértékei az egyes kategóriákra
a következők:
Motorkerékpár - Ft/nap
1-12 kW - 100
13-35 kW - 150
36-70 kW - 290
70-
kW felett - 410
Segédmotoros kerékpár - 0
4 kerekű segédmotoros kerékpár - 190
Díjfizetést elmulasztó segédmotorosként azonban nem kell retorziótól
tartanod, mivel itt nincs fedezetlenségi díj, amit visszamenőleg meg
kellene fizetned. Ha szerződést kötsz, a biztosításod természetesen ekkor is
csak a megkötés időpontja után okozott károkra nyújt fedezetet.
Nem érdemes spórolni a motorok és
robogók évi néhány ezer forintos átlagos díján, nem csak az esetleges bírság,
de egy balesetet követő károk tetemesre rúgó összege miatt sem. Az MNB 2019-re
vonatkozó KGFB statisztikái szerint a motoros balesetek során kifizetett
átlagos kártérítés 647 ezer forint volt, míg segédmotoros kerékpárok esetén 478
ezer forint. Személyi sérüléses baleseteknél a kárösszeg azonban akár a
többmilliós szintet is elérheti.
Tekintse meg KGFB ajánlatainkat és kalkulálja ki éves biztosítási díját:https://www.signal.hu/hu/kotelezo-biztositas
2021.05.26.