Valószínűleg nincs ma már
olyan cégvezető, aki ne hallott volna az agilitásról, agilis szervezetről.
Magának az agilitásnak az értelmezésében ugyanakkor jelentős különbségek
mutatkozhatnak, rengeteg mítosz alakult ki körülötte. Vállalkozóként is érdemes
tisztában lenni a módszertannal, különösen a jelenlegi folyton változó,
bizonytalan és egyre komplexebb világban.
Az idegen szavak és kifejezések
szótára szerint az agilitás jelentése: serénység, ügyesség, élelmesség,
életrevalóság, gyorsaság, mozgékonyság. Nevezhetjük tettrekészségnek is. Az
üzleti köztudatba a szoftverfejlesztés területén keresztül szivárgott be, még a
2000-es évek elején, azóta azonban a módszertani alapelveket más üzleti
területeken is alkalmazzák.
Eredetileg ez egy olyan
módszertan, ahol a fejlesztők és az egyéb szervezeti funkciókon dolgozók
csapatokba rendeződve dolgoznak a termékfejlesztésen, bevonva az
együttműködésbe a termék leendő vásárlóit, végfelhasználóit is. Ehhez folyamatos
újra/tervezésre és fejlesztésre, és a változásokhoz való gyors és rugalmas
alkalmazkodásra van szükség.
Ez a szemlélet természetesen nem
csak a szoftverfejlesztésben alkalmazható, sőt, nem is csak a teljes szervezeti
felépítés átalakításával kiaknázható.
Paul Allen, a Microsoft társalapítója
szerint az agilitás az a képesség, hogy gyorsan és viszonylag kis
erőfeszítéssel tud valaki reagálni a változásokra, és az üzleti előnyök
érdekében kezdeményezni is tud változtatásokat.
Hétköznapi nyelven az agilitás
tehát azt a képességet jelenti, hogy gyorsan tudunk reagálni a váratlan
helyzetekre és nyitva tartjuk az elménket az új dolgok előtt. Erre
gyakorlatilag minden vállalkozónak szüksége van, hogy vállalkozása sikeres
legyen.
Az agilis módszertan négy
alapértéke
Mit érdemes tudnia egy
cégvezetőnek az agilis vállalkozói szellemről? Nos, az agilis módszertan négy
alapétékét mindenképp, amit a 2001- ben napvilágot látott Agilis
Kiáltvány fogalmaz meg:
- Egyének és kölcsönhatások a folyamatok és
eszközök felett: vagyis mindig az ember a nagyobb érték!
- Működő szoftver az átfogó dokumentáció felett:
vagyis mindig először arra kell összpontosítani, hogy valami működjön,
ellentétben azzal, mikor először megfogalmazzuk a követelményeket, tökéletes
dokumentációt készítünk.
- Ügyféllel történő együttműködés a szerződéses
egyeztetés felett: tehát ahelyett, hogy először minden szerződéses pontot
átrágnánk, inkább az ügyféllel történő együttműködésére kell összpontosítani,
hogy lássuk, mire van szüksége.
- Változásokra való reagálás a terv követése
felett: A változás elkerülhetetlen, tehát ismerjük fel és alkalmazkodjunk a
változásokhoz, szemben azzal, hogy merev tervvel próbálunk dolgozni.
Ha megnézzük ezt a négy átfogó
alapelvet, látható, hogy ezek az élet bármely területén alkalmazhatók.
Cégvezetőként először is meg kell vizsgálnunk az egyéneket, a közöttük lévő
együttműködést, a csapatszerkezetet és a csapatokon belüli interakciókat.
Másodszor, minden nap, vagy minden héten tennünk kell valamit, el kell érnünk
valamit, ahelyett, hogy átfogó tervek kidolgozására szánnánk végtelen időt,
melyek nem is biztos, hogy sikerülnek. Harmadszor, meg kell győződnünk róla,
hogy a vevői interakció és együttműködés nagyon szilárd. És végül negyedszer,
érdemes megszabadulnunk a „tökéletes terv” gondolatától, nem szabad folyton a
tökéletes üzleti tervre, árképzésre, a tökéletes mindenre várni, hiszen nincs
ilyen. Nem tudhatjuk, mi a tökéletes. Ahogy haladunk előre a tervünkben,
számoljunk azzal, hogy a dolgok változni fognak. Ezek a változások lehetnek
számunka visszajelzések, ami alapján módosítunk.
Hogyan válhatunk agilis
vállalkozóvá?
1. Javíts
a reflexeiden
A jobb döntések meghozatala, az
agilitás fokozása érdekében érdemes dolgozni a reflexeid javításán, hogy szinte
azonnal reagálni tudj a külső környezetedben észlelhető változásra. Itt is
minden a gyakorláson múlik. A fizikai reflexek javítása kihat az elméd
állapotára is. Ha váratlan helyzet áll elő, te lehetsz az első, aki gyorsan tud
reagálni, elkerülve ezáltal a komolyabb problémák lehetséges felmerülését.
Sportolók számára is rengeteg olyan gyakorlat ismert, ami a reakcióidőt és
koncentrációt fejleszti, érdemes kipróbálni ezeket. Ha pedig tesztelni
szeretnéd a reakcióidődet, ezen az oldalon például megteheted.
- Utasításos vs facilitatív vezetés
Az utasításos vezetői stílus
esetén a vezető „oktatja” a beosztottjait, elmondja, hogy mit vár el tőlük és
hogyan teljesítsék a kiosztott feladatokat. Ez egy meglehetősen elterjedt
vezetői stílus, de nem biztos, hogy a leginkább célravezető. Ahhoz, hogy agilis
vállalkozóvá válhass, meg kell tanulnod ötvözni az utasításos vezetést a
facilitatív stílussal, amikor csak tereled a csapatot, megteremted a maximális
teljesítményéhez szükséges legjobb feltételeket és körülményeket, elősegítve a
munkatársak közötti mély együttműködést. A kettő stílus ötvözetének
alkalmazásakor fennáll bizonyos szintű hierarchia, de nem olyan mereven.
Vajon vállalkozóként alkalmazkodó
vagy inkább alakító attitűddel érdemes a világ felé fordulni? Nos, egy sikeres
vállalkozó mindenképp alkalmazkodik az ügyfelei kívánságaihoz, vágyaihoz, egy
fiatal vállalkozónak alkalmazkodnia kell a külső környezethez, ugyanakkor
alakítania is kell a világot céljainak megfelelően. Agilis vezetőként képesnek
kell lenned az iparágad, a piac megváltoztatására, ugyanakkor érzékenynek kell
lenned a célcsoport igényeinek változására és képesnek lenni arra, hogy ezekre
gyorsan reagálj.
2020.10.16.